Banaani-siemengranola

Syön usein iltapalaksi maitorahkaa, mutta aina silloin tällöin tykkään herkutella terveellisemmin. Mikään ei ole parempaa iltapalaa kuin maustamaton luonnonjogurtti kera vadelmien ja itsetehdyn banaani-siemengranolan. Rakastun tähän granolaan aina uudestaan ja uudestaan. Ohje on lisäksi helppo ja siihen tulee vain viittä eri raaka-ainetta. Tämä granola myös hakkaa mennen tullen kaupan myslit (ainakin ne joita olen maistanut) ja on parempi vaihtoehto, sillä monet kaupan myslit sisältävät hurjasti sokeria. Banaani tuo tähän makeutta juuri sopivasti, eikä sokeria tarvita.

BANAANI-SIEMENGRANOLA (alkuperäinen ohje täältä)
1 iso ylikypsä banaani
vajaa ½ dl rypsiöljyä
3½ dl kaurahiutaleita
½ dl auringonkukansiemeniä
¼ dl pellavansiemenrouhetta

Muussaa banaani sauvasekoittimella soseeksi, lisää öljy ja sekoita tasaiseksi. Lisää joukkoon kaurahiutaleet, auringonkukansiemenet ja pellavansiemenrouhe. Sekoita tasaiseksi. Levitä seos uunipellille leivinpaperin päälle ja painele tasaiseksi levyksi. Paista 175°C noin 20 minuuttia. Käännä pari kertaa kypsennyksen aikana. Sammuta uuni ja ota pelti pois. Pilko granola sopivan kokoisiksi paloiksi ja laita pelti takaisin uuniin jälkilämpöön kuivumaan 15-20 minuutiksi. Näin granolasta tulee mukavan rapeaa.

Soseuta banaani sauvasekoittimella. Lisää öljy ja soseuta tasaiseksi.
Lisää loput ainekset joukkoon ja sekoita tasaiseksi.
Painele seos tasaiseksi levyksi leivinpaperin päälle.
Ensimmäisellä kerralla kun käännät granolaa, riko levy muutamaan osaan, niin kääntäminen käy helpommin.
Pilko lopuksi granola sopivan kokoisiin paloihin ja kuivata vielä uunin jälkilämmössä.

Nauti granola vaikka jogurtin ja marjojen kera. Oma suosikkini on ehdottomasti maustamaton luonnonjogurtti ja vadelmat. Niin hyvää!

~Susa

Leave a Reply