Saliohjelmat testissä

Tänään on touhuttu oikein kunnolla. Aamupäivä meni poikien kanssa HopLopissa. Uskaltauduin jopa ottamaan järjestelmäkameran mukaan matkaan. Kovin montaa hyvää kuvaa ei tullut, mutta sen osasin arvata. Meidän pojat ei paljoa paikoillaan pysy! Tuskin HopLopissa pysyy kovin moni muukaan. Kaikista hauskinta oli kasata palikoista este liukumäen päähän ja sen jälkeen laskea mäki alas törmäten täysillä esteeseen.

Iltapäivällä lähdin metsästämään uusia housuja ja salikenkiä. Minulla on tähän asti ollut H&M:n farkut kokoa 40. Nyt ne ovat jääneet hieman löysiksi ja menin kokeilemaan kokoa 38. Ne menivät kyllä jalkaan, mutta eivät mahtuneet kiinni. Onneksi löysin New Yorkerista parit housut tähän hätään. Seuraava tavoite onkin mahtua niihin H&M:n 38 kokoisiin farkkuihin. Matkaan tarttui myös uudet salikengät. Niitä onkin kaivattu. Vanhat ovat loppuunkulutetut, eikä niissä ole tukea juuri lainkaan. Uudet kengät löytyivät TopSportista. Päädyin myyjän suosittelemana Niken Air Zoom Dynamic Training kenkiin. Kengät pääsivät heti testiin, kun suuntasin salille kokeilemaan yläkroppa-treeniä. Jalkapäivä olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta aina ei voi onnistaa. Ensituntumalta kengät ovat todella hyvät. Antavat mukavasti tukea ja pohja on kivan joustava.

Mennäänpä sitten itse asiaan, eli niihin saliohjelmiin! Nyt on molemmat testattu. Viime viikolla jalat+vatsat ja tänään yläkroppa. Molempiin olen tosi tyytyväinen. Ainoa mitä jäin vanhasta ohjelmasta kaipaamaan on luistelijapotku pidolla. Jotenkin tykästyin kovasti tähän liikkeeseen. Uudet ohjelmat ovat tässä:

JALAT + VATSAT
1. Smith-kyykky
2. Yhden jalan prässi
3. Reiden koukistus
4. Kurkotusrutistukset puolipallolla
5. Jalkojen nostot matolla vuorojaloin
6. Kurkotukset vinottain

Smith-kyykky oli kiva. En ole ennen salilla kyykännyt ellei ihan peruskyykkyjä ilman mitään laitteita lasketa mukaan. Jalkaprässi on tuttu ja siihen sai aivan uudenlaisen twistin tekemällä sen yhdellä jalalla. Mukavasti sai tuntuman pakaraankin. Reiden koukistus laitteella oli valmiiksi tuttu, vaikka se ei ole saliohjelmaani ennen kuulunut. Kurkotusrutistukset puolipallolla oli aivan uusi juttu. Elikkä mentiin pallon päälle makaamaan ja otettiin kiekkopaino mukaan. Paino ojennettiin käsillä kohti kattoa ja sitten tehtiin pieniä rutistuksia. Sain hien pintaan melkein heti. Sama homma jalkojen nostoissa, kiekkopaino nostettiin käsillä ylös ja pidettiin siellä. Tämä auttoi hyvin pitämään selän kiinni lattiassa samalla kun teki jalkojen nostoja. Lopuksi tehtiin vielä kurkotuksia vinottain, eli samalla nostettiin oikea jalka ja vasen käsi ja toisinpäin. Tässä tulee hyvin aktivoitua vinot vatsalihakset.

YLÄKROPPA
1. Penkki käsipainoilla
2. Pystypunnerrus käsipainoilla
3. Vipunostot sivuille käsipainoilla
4. Alatalja
5. Ylätalja lapiokahvalla
6. Ojentajat narulla

Penkki käsipainoilla oli uusi juttu. En ole ikinä tehnyt mitään käsipaino-liikkeitä penkillä maaten. Penkille siis selälleen makaamaan ja siitä nostelemaan painoja kohti kattoa. Pystypunnerrus käsipainoilla oli vanhassa ohjelmassani vuorokäsin, nyt ne tehdään samanaikaisesti. Vipunostot sivuille käsipainoilla otettiin mukaan koska yksi tavoitteeni on saada olkapäitä treenatumman näköisiksi. Alataljaa en ollut koskaan kokeillut, kiva perusliike. Ylätaljaa on tullut tehtyä, nyt uutena juttuna otettiin käyttöön lapiokahva. Tuli aivan uudenlainen tuntuma tähänkin liikkeeseen. Lopuksi vielä ojentajapunnerrus narulla mikä tämäkin oli entuudestaan tuttu.

Näitä lähdetään nyt salilla vuorotellen treenaamaan. Tavoitteena olisi 2krt/vk sali ja 1krt/vk jumppa. Huomenna edessä olisi myös elämäni ensimmäinen spinning-tunti.

~Susa

Leave a Reply